Aankondigingen over uw buurt
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
Dataset
State | Available |
---|---|
Data owner | Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu |
Updated | 11/17/2020 - 00:00 |
License | CC-BY (4.0) |
Thema |
|
Publicity level | Non Public |
Metadata | Download (XML/RDF) |
You can do a datarequest to request a specific dataset.
Make a data requestINHOUDSOPGAVE
Toelichting
Definities en verklaring van symbolen
Koppelingen naar relevante tabellen en artikelen
Bronnen en methoden
Meer informatie
TOELICHTING
De cijfers in deze tabel zijn afkomstig uit de Marktscan Geestelijke Gezondheidszorg (Marktscan GGZ) van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Deze tabel is gemaakt voor De Staat van Volksgezondheid en Zorg en bevat gegevens over de wachttijden in verschillende circuits in de tweedelijns curatieve specialistische geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Zowel de gemiddelde aanmeldings- en behandelingswachttijd in weken (van de gemiddelde wachttijd van elke locatie) als het percentage locaties waar de wachttijd groter is dan de Treeknormen worden gegeven. Deze tabel is stopgezet, zie in paragraaf 4 de link naar de NZa website. Daar zijn de cijfers ook beschikbaar in de verschillende Marktscans GGZ.
Gegevens beschikbaar van 2010 tot en met 2015.
Status van de cijfers: Definitief.
Wijzigingen per 08-08-2019: Geen, deze tabel is stopgezet.
Wanneer komen er nieuwe cijfers? Niet meer van toepassing.
Definities:
Circuit Circuits zijn organisatieonderdelen van de ggz, gericht op bepaalde doelgroepen: jeugd (tot 18 jaar), volwassenen (18 tot 65 jaar), ouderen (ouder dan 65 jaar) en verslavingszorg. Niet in deze tabel opgenomen is het circuit forensische zorg.
Treeknormen Zorgaanbieders en verzekeraars hebben afspraken gemaakt over aanvaarbare wachttijden in de zorg. Deze maximaal aanvaardbare wachttijden worden ‘Treeknormen’ genoemd.
Verklaring van symbolen:
niets (blanco) : het cijfer kan op logische gronden niet voorkomen . : het cijfer is onbekend, onvoldoende betrouwbaar of geheim
KOPPELINGEN NAAR RELEVANTE TABELLEN EN ARTIKELEN
BRONNEN EN METHODEN
Bronnen:
Organisatie die de gegevens uit deze tabel levert: NZa: https://www.nza.nl/
Website van de gegevensbron waar de cijfers in deze tabel vandaan komen: Marktscan GGZ: https://www.nza.nl/1048076/1048181/Marktscan_ggz_2015_deel_A.pdf
Marktscan GGZ aanpassing Nadere regel 1 april 2016: https://www.nza.nl/104107/dni-949320/949334/1263710/CT_15-29_memo_aanpassing_nadere_regel_publicatie_wachttijden_GGZ_24_september__definitief.pdf.
Data verstrekker: Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) De Staat van Volksgezondheid en Zorg: http://www.staatvenz.nl/
Methoden:
Beschrijving: Deze tabel geeft de gemiddelde wachttijd in weken tussen aanmelding en intake (aanmeldingswachttijd) en gemiddelde wachttijd tussen intake en start behandeling (behandelingswachttijd) in verschillende circuits in de tweedelijns curatieve specialistische geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Ook het percentage locaties waar de wachttijd groter is dan de Treeknormen wordt gegeven in deze tabel.
Detail: De cijfers zijn overgenomen van de websites van de GGZ-aanbieders. Aanbieders zijn via een Nadere regeling van de NZa verplicht de wachttijden te publiceren op de eigen website, zodat patiënten deze informatie mee kunnen nemen in de keuze voor een aanbieder. De op de websites gepubliceerde wachttijden zijn door MediQuest overgenomen. Voor de berekening van de gemiddelde wachttijd is uitgegaan van de gemiddelde wachttijden per locatie. Vervolgens zijn deze gemiddelde wachttijden per locatie bij elkaar genomen en gedeeld door het aantal locaties. Er is niet gewogen naar de omvang van de locaties of het werkelijk aantal wachtenden, omdat deze informatie niet beschikbaar was. De aanmeldingswachttijd is prospectief bepaald (3e mogelijkheid), de behandelwachttijd retrospectief. De behandelingswachttijden zijn gemiddelde wachttijden van de laatste twee maanden.
Er werden tot en met 2015 vier circuits onderscheiden: jeugd, volwassenen, ouderen en verslavingszorg. Met ingang van 1 april 2016 is de Nadere regeling van de NZa aangepast. De jeugd-ggz valt per 2015 onder de jeugdwet en daarmee niet meer onder de bevoegdheid van de NZa. De aanmeldwachttijd hoeft in de nieuwe regeling niet meer naar circuit te worden onderscheiden.
Doel: Patiënten informeren over de wachttijd die ze ongeveer kunnen verwachten bij een zorgaanbieder. Toegankelijkheid van zorg is een belangrijk kwaliteitsdomein en wachttijden geven een goede indruk van de mate waarin patiënten toegang hebben tot zorg.
De Staat van Volksgezondheid en Zorg Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), Bilthoven Contact: info@staatvenz.nl
CC BY-SA 4.0 gelicenseerd. Volledige licentietekst CC BY-SA 4.0
No feedback found.
You can do a datarequest to request a specific dataset.
Make a data requestGGZ, aanmeldingswachttijd, behandelingswachttijd Circuit
GGZ, aanmeldingswachttijd, behandelingswachttijd Circuit
No feedback found.